Tre rekordmätningar för SD | Sverigedemokraterna Mellerud

Tre rekordmätningar för SD

I TV4/Novus får SD 18 procent av väljarnas sympatier, en ökning med 1,2 procentenheter sedan Novus senaste mätning. I denna mätning gör Mp en statistiskt säkerställd nedgång på 1,2 procentenheter. Vi tror att det är en ren slump att SD ökat exakt lika mycket som Mp minskat. En annan uppmärksammad och glädjande mätning är den som YouGov gjort på uppdrag av Metro, där SD får stöd av 20,1 procent av väljarna.

Det riktiga rekordet står dock norska opinionsinstitutet Sentio för, i vanlig ordning. Deras mätningar har kommit närmast SDs faktiska valresultat både 2010 och 2014. I Sentios junimätning får nu SD så mycket som 22,1 procent!

Det är omtumlande och glädjande för oss på redaktionen, och vi har fått en kort kommentar av partiledare Jimmie Åkesson:

Det här är förstås oerhört glädjande nyheter för oss, vilken rekorddag! Det känns skönt att avsluta det första riksdagsåret denna mandatperiod med ett sådant stöd i ryggen. Jag vet att vi alla kommer att arbeta hårt för att dessa siffror ska öka och sedan hålla i sig i nästa val – det är ju först då vi kan få det faktiska kvittot på att vi gjort ett bra jobb. Glad midsommar, sverigevänner!

Här är resultaten i junimätningen från Sentio:

Socialdemokraterna 23,9 %

Moderaterna 23,8 %